Jó pár éve esett meg a következő történet, amely nagyon is elgondolkodtató, és megmutatja, hogyan sodródhatnak közel elviselhetetlen helyzetben lakóközösségek.
A társasház azzal keresett meg minket, hogy a gázművek elzárta náluk a gázt és szükségük lenne egy közös képviselőre, aki segít nekik rendezni a helyzetet, amit az is tetézett, hogy mindez a tél kellős közepén, januárban történt velük.
A korábbi közös képviselő illetve a tulajdonosok nagyon máshogyan emlékeznek az esetre, de annyi biztos, hogy miután a közgyűlés megszavazta a közös képviselet leváltását, rövid időn belül megjelentek a gázművek szakemberei és gázszivárgás miatt lezárták a szolgáltatást a házban.
Abban teljesen biztos vagyok, hogy a gázművek szabályosan járt el, hiszen ha valahol gázszivárgás van, akkor ott haladéktalanul intézkedni kell annak megszüntetéséről. Ugyanakkor azt is tudom, hogy maga a szolgáltató önmagától nagyon ritkán jelenik meg egy-egy társasházban ellenőrizni a hálózat állapotát.
Ez ugyanis két esetben szokott megtörténni: az egyik, amikor a gázművek tulajdonában lévő szakaszon végeznek munkálatokat, ezért abban megszüntetik a nyomást (azaz lezárják) és a "visszaadáskor" leellenőrzik a fogyasztói szakaszokat is, a másik pedig, amikor bejelentés érkezik gázszagról.
Mivel jelen esetben nem az első opcióról volt szó, így a lakók, a leváltás miatti rosszindulatot sejtve arra gyanakodtak, hogy a korábbi képviselő tette a bejelentést, míg a képviselő szerint erről szó sem volt a gázműveknek más szólt, ha bejelentésre jöttek és elmondása szerint ő többször jelezte a lakóknak, hogy probléma van a hálózattal, azt fel kell újítani, különben gond lehet.
Igazságot tenni, nem nekünk volt a feladtunk, mi a kész helyzetet igyekeztük a lehető leghamarabb rendezni, hiszen fűtés és meleg víz nélkül volt több mint egy tucat család. Sajnos voltak dolgok, amiken mi sem tudtunk változtatni, gyorsítani, de így is pár hét alatt lezárult minden folyamat és újra meleg volt minden lakásban.
Mire figyeltünk a felújítás során?
1. Mivel tél volt ezért elsősorban nem az ár volt a lényeg a vállalkozó kiválasztásában, hanem az, hogy milyen határidővel tudja a befejezést (és nem a kezdést) vállalni.
2. Akárcsak a kémények esetében itt is nagyon fontos volt, hogy olyan céget találjunk, akik referenciákkal és megfelelő szakmai háttérrel rendelkeznek, hiszen a gáz veszélyes üzem.
3. Sajnos a társasháznak nem volt megfelelő önereje erre a munkára, ezért külön befizetést kellett a tulajdonosoknak teljesíteni, erről a vállalkozót előre tájékoztattuk és beleegyezett, hogy részére a munkát részletekben fizesse meg a társasház.
+1 A került minden évben meghirdeti felújítási pályázatát a társasházak részére, aminek eleme az úgynevezett vis major alap, aminek keretében olyan, már elvégzett munkákkal lehet pályázni, amik szakértői kiírás alapján élet és balesetveszély elhárításra szolgálnak, így például, mivel a szolgáltató életveszélyre hivatkozva zárta el a gázszolgáltatást a társasházban, ezért ezen a pályázaton tudtunk indulni és nyerni vissza nem térítendő támogatást a háznak.
Nem tudom, hogy a korábbi képviselő hány alkalommal jelezte a tulajdonosok felé, hogy mekkora gond van a gázhálózattal, azt sem tudom, hogy valóban elzárkóztak e az elől, hogy ezt a felújítást elvégeztessek, de azt tudom, hogy az ilyen kellemetlen helyzetek a mindkét félnél jelen lévő tenni akarással elkerülhetőek.
Amennyiben kérdése van ezzel a témával kapcsolatban vagy szeretné, ha Önnél is írásaimmal egyező felfogású, szakmaiságú Társasház kezelés lenne, úgy írjon nekem a info@hazkezelo.net címre!
Fotó: Unsplash